Saens Harmonie-orkest geeft lenteconcert

Krommenie – Het Saens Harmonie-Orkest geeft zondag 21 maart een lenteconcert voor donateurs en andere belangstellenden in de aula van het Bertrand Russell College aan de Erasmusstraat 28. Het concert begint om 15.00 uur. Het groot orkest, onder leiding van Harry Hoogenberg, opent met de Jupiter Hymn uit de orkestsuite De Planeten. Daarna staan verschillende werken op het programma. Opzwepende Ierse volksmuziek klinkt door in Lord Tullamore van de Nederlandse componist Carl Wittrock. Uit de film Ghost wordt Unchained Melody gespeeld, een herkenbaar stuk voor wie de klanken hoort. Oregon is een muzikale fantasie over deze noord-westelijke staat van de Verenigde Staten, waarin menig luisteraar wegdroomt in het verleden, waarbij indianen, cowboys, goudzoekers en paarden met huifkarren de revue passeren. In de James Bond  Selection komen herkenbare melodieën van de 007-held voorbij. Three Aspects of Kurt Weill geeft drie korte impressies van de Berliner mars, een Parijse wals en een Broadway swing.

Het groot orkest speelt ook twee stukken die zijn gecomponeerd door eigen hoornist Frank van Enkhuizen. Het eerste stuk is de Assendelft Rhapsodie. Dit werk componeerde Van Enkhuizen in 1984 op initiatief van de Stichting Assendelft Zelfstandig, toen aansluiting bij de gemeente Zaandam dreigde. Het stuk geeft een impressie van Assendelft, in het verleden, het heden en de toekomst. Deze thema's zijn opgebouwd uit de bruikbare letters van de plaatsnaam Assendelft (A-Es-E-D-E-F) en een aantal  letters uit de historische benaming Ascmannedelf (A-C-A-D-E-F). Ondanks het feit dat de aansluiting bij Zaandam niet voorkomen kon worden, geeft de finale weer dat Assendelft toch grotendeels het eigen karakter heeft weten te bewaren.
Het tweede stuk is March for the SHO. Zoals uit de titel blijkt is dit werk voor het eigen Saens Harmonie-orkest geschreven.

Het opleidingsorkest, onder leiding van Marjan Politiek, begint met Hungarian Dance No. 5. Het stuk The Lion King is bekend van de gelijknamige musical. Daarna volgt een reis door de woestijn in Journey through the Desert, maar dit is zeker geen droge kost. In The Young Genius komen twee jonge solistes aan bod: Lindy Boerwinkel op hoorn en Linda Koopman op altsax. The Irish Dancemaster is een feestelijke afronding van het opleidingsorkest.

Het Saens Harmonie-Orkest heeft voor dit lenteconcert veel frisse en vrolijke nummers geprogrammeerd die goed bij het begin van het voorjaar passen. Het orkest nodigt alle muzikale vrienden uit de start van de lente mee te beleven. Donateurs en kinderen hebben gratis toegang. Anderen betalen voor toegang € 5 aan de zaal.